mag ik in ons restaurant/terras, een bestelling met o.a. alcohol door een kind(jonger als 16 jaar) laten afrekenen?

Het gaat bijv. om vader, moeder en kinderen, welke 3 fris en 1 bier hebben besteld. daarna laten de ouders het kind alleen bij de kassa afrekenen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Als je kijkt in de drank- en horecawet (Artikel 20.1).

Dan zie je daar dat het gebruikte criterium het verstrekken van alcohol aan personen onder de 18 of het verstrekken van drank die kennelijk bestemd is voor een persoon onder de 18 is en niet "wie betaald de rekening".

Naar de letter van de wet mag dat dus gewoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een horecagelegenheid is geen slijtlokaliteit. (zie artikel 1 voor de definitie), dus volgen mij is er geen probleem.

Andere antwoorden (1)

Nee. Het is verboden alcohol de verkopen aan mensen onder de 18 jaar. Ook al drinkt het kind de alcohol niet, doordat hij betaald verkoop jij hem alcohol en dat is verboden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De grens is 16 jaar zelfs, sinds 1 januari.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat is een goede vraag. Ik denk dat het wel mag. Zeker als de drankjes al genuttigd zijn. De serveerster moet natuurlijk wel opletten dat niet het kind de alcohol op drinkt. Maar achteraf de betaling niet laten goedkeuren zou natuurlijk belachelijk zijn.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat vind ik ook Albert666 maar zo us het niet. Als de serveerster de alcohol aan de minderjarige geeft en het word gezien door een controleur krijgt zij/het restaurant de schuld. Niet de ouders.